In Their Own Words

When people ask for evidence of an institutional Left-wing bias at the BBC, this is the place to go for evidence. Out of the mouths of Beeboids….

The BBC is “a publicly-funded urban organisation with an abnormally large proportion of younger people, of people in ethnic minorities and almost certainly of gay people, compared with the population at large”.

All this, he said, “creates an innate liberal bias inside the BBC”.

Andrew Marr

“It’s a bit like walking into a Sunday meeting of the Flat Earth Society. As they discuss great issues of the day, they discuss them from the point of view that the earth is flat.

“If someone says, ‘No, no, no, the earth is round!’, they think this person is an extremist. That’s what it’s like for someone with my right-of-centre views working inside the BBC.”

Jeff Randall, former BBC business editor

By far the most popular and widely read newspapers at the BBC are The Guardian and The Independent. ­Producers refer to them routinely for the line to take on ­running stories, and for inspiration on which items to cover. In the later stages of my career, I lost count of the number of times I asked a producer for a brief on a story, only to be handed a copy of The Guardian and told ‘it’s all in there’.

–  Peter Sissons, Former BBC News and Current Affairs presenter

 “In the BBC I joined 30 years ago [as a production trainee, in 1979], there was, in much of current affairs, in terms of people’s personal politics, which were quite vocal, a massive bias to the left. The organisation did struggle then with impartiality. And journalistically, staff were quite mystified by the early years of Thatcher.

“Now it is a completely different generation. There is much less overt tribalism among the young journalists who work for the BBC. It is like the New Statesman, which used to be various shades of soft and hard left and is now more technocratic. We’re like that, too.”

Mark Thomspon, former BBC Director General

“I do remember… the corridors of Broadcasting House were strewn with empty champagne bottles. I’ll always remember that”

Jane Garvey, Radio 4 presenter, recalling Tony Blair’s election victory in 1997

I absorbed and expressed all the accepted BBC attitudes: hostility to, or at least suspicion of, America, monarchy, government, capitalism, empire, banking and the defence establishment, and in favour of the Health Service, state welfare, the social sciences, the environment and state education. But perhaps our most powerful antagonism was directed at advertising. This is not surprising; commercial television was the biggest threat the BBC had ever had to face.

Sir Antony Jay, former BBC producer and creator, inter alia, of “Yes, (Prime) Minister”

“Liberal sceptical humanists tend to dominate television”.

The “default position in broadcasting” – when covering issues such as gay marriage and the Roman Catholic position on IVF – revolved around human rights, and that opponents should not be treated as “lunatics”.

“All I’m saying is, if you have at the centre of News an editor, he could explain why people in particular areas…are motivated, why they behave as they do and I think that would just increase understanding.”

Roger Bolton, Radio 4 presenter and former head of Panorama and Nationwide

“And, in the tone of what we say about America, we have a tendency to scorn and deride. We don’t give America any kind of moral weight in our broadcasts.”

Justin Webb (pg. 66), Today presenter and former BBC North America editor

“We need to foster peculiarity, idiosyncrasy, stubborn-mindedness, left-of-centre thinking.”

Ben Stephenson, BBC controller of drama commissioning

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

50 Responses to In Their Own Words

  1. Sir Arthur Strebe-Grebling says:

    Surely we must include some quotes from Robin Aitken’s book Can We Trust The BBC?, based on his 25 years working at the BBC, although it is difficult to know which ones to choose. I have selected a few paragraphs from his synopsis at http://www.standard.co.uk/news/what-is-the-loneliest-job-in-britain-being-a-tory-at-the-bbc-7245499.html.
    In 1984 I returned to BBC Scotland after covering the Tory conference in Brighton. The IRA had come close to assassinating Margaret Thatcher with a bomb and the country was in shock. Apart, that is, from some of my BBC colleagues. “Pity they missed the bitch,” one confided to me.
    For three decades I was that rare breed – a Conservative at the BBC. In my time working on programmes such as Today and Breakfast News I couldn’t have formed a cricket team from Tory sympathisers. As one producer put it, you feel almost part of an ethnic minority.
    We all know the cliched critique of the BBC: a nest of Lefties promoting a progressive agenda and political correctness. Depressingly, that cliche is uncomfortably close to the truth: the BBC is biased, and it is a bias that seriously distorts public debate. In the past 30 years, ‘Auntie’ has transformed from the staid upholder of the status quo to a champion of progressive causes. In the process, the ideal at the heart of the corporation – that it should be fair-minded and non-partisan – has all but disappeared.
    Our scripts were as opinionated as any commentary in The Guardian. I argued the case for Thatcherism but was massively outgunned.
    The General Election of 1992 put things into sharp focus. The BBC had privately rejoiced at the downfall of Thatcher in 1990 and there was widespread expectation of a Labour victory. But that optimism was misplaced. Neil Kinnock failed to convince the voters. On Election night, the atmosphere in the newsroom was one of palpable deflation. A young female producer was in tears.
    ‘Neutral’ for BBC journalists is left of centre for everyone else; everything is seen through the distorting prism of the progressive agenda. As one senior news presenter told me: “Anybody who attacks the Labour Government is always coming from the Left, and the Tories are written off as insane or – if there’s the slightest chance of them getting anywhere – evil.”
    It is worth bearing in mind what happens if someone at the BBC breaks ranks. In 2004, TV presenter Robert Kilroy-Silk wrote about the Arab people and asked: “What do they think we feel about them? That we adore them for the way they murdered more than 3,000 civilians on September 11 and then danced in their hot, dusty streets to celebrate the murders? That we admire them for being suicide bombers, limb amputators, women repressors?” Kilroy-Silk’s TV career ended the next week.
    In 2007, there is a solid consensus within the BBC on most issues of private morality and, in many cases, public policy. One presenter described the sense of superiority that working at the BBC confers on its staff. “It’s the whole thing that ‘we know best’ and it’s our responsibility to educate the poor unfortunates beneath us in how things should be.”
    The BBC is a profoundly influential opponent of nearly everything conservatives believe, with the Right forced to accede feebly to the Left-liberal consensus. If the time comes when British conservatives feel like fighting back, broadcasting policy might not be a bad place to start.

       231 likes

    • Sue says:

      So why, when we have known about this for so many, many years, when successive Governments of both colours have been aware – why is it still going on?
      Why does EVERYTHING in this country (Asian child groomers, MP’s expenses, paedophiles in high office, Islamification in schools etc etc) which is known by every man on the street to be a scandal have to get to be such a great stinking crisis before action is taken?

         76 likes

  2. Mike O'Driscoll says:

    This is your evidence of left wing bias? Some opinion pieces from a few people who used to work at the BBC?

    and how is

    ”“I do remember… the corridors of Broadcasting House were strewn with empty champagne bottles. I’ll always remember that””

    evidence of left wing bias?

       25 likes

    • I think if you have to have that explained to you, you’re as far away from understanding the alternative point of view as it’s possible to be.

      Employee?

         230 likes

      • Binco says:

        Are you perhaps too challenged to read the 2000+ examples of BBC bias reported over a 10 year period?

        And it’s pretty pathetic trying to debunk a whole argument by disagreeing with the smallest quote. Do you challenge the other quotes? Nope because you have nothing to stand on.

        As well as making reference to the BBC’s ‘champagne socialist’ attitude it also very much correlates with the behavior of former socialist/communist governments. They are a public broadcaster so should serve the public but instead take the public money to indulge in communicating their political views to the left (as well as protecting some child abusers here and there)

           108 likes

    • David Preiser (USA) says:

      Yeah, massive celebration of a Labour victory isn’t evidence. Now go back over to the Tweets page and read how you misunderstood and got it 100% backwards.

         80 likes

    • EmersonV says:

      Because it was when Blair was elected. Read the story.

         29 likes

    • Simon Loveland says:

      ”“I do remember… the corridors of Broadcasting House were strewn with empty champagne bottles. I’ll always remember that””

      evidence of left wing bias?—

      Er, presumably you’re not au fait with the term ‘Champagne socialists’???

         43 likes

    • Ben says:

      Strewn with champagne bottles after the Labour victory of Tony Blair. I wonder how much champagne they drank after the first British soldiers were murdered in Iraq.

         43 likes

    • djs says:

      Champagne socialists says it all

         28 likes

    • O says:

      Mike, I think you may have missed the referencing… This was the aftermath of Blair’s election victory

         11 likes

    • Neil Boote says:

      The corridors were strewn with champagne bottles following Tony Blairs election victory, If you read the description as well as the text!

         10 likes

    • Jock1 says:

      Oh well, the BBC isn’t biased? Let’s all just go home then. But only when it also fairly reflects what I personally hear, feel, see and experience in the real world i.e the world of mums in the playground, tops of buses, work colleagues. Not the world of tortured, pained, caring, ‘better than the proles’ but ‘love the proles’ lefties thank you!!

         4 likes

  3. Mark says:

    I would go, in the early eighties, to Young Socialists meetings with a friend (privately educated interestingly). He was an avowed socialist and very bright went on to a top university. I note with interest that he now has a high ranking job at the BBC. As I understand it he still is a socialist albeit on a large BBC salary.

       85 likes

    • Graham Cunningham says:

      “avowed socialist and”…..NOT so very bright. There are, of course, many forms of intelligence but the ability to move on, in adulthood, from the essentially adolescent mentality of socialism – this is one of the most important.

         49 likes

      • Wild says:

        He is bright enough to know on which side his bread is buttered, helping the poor has nothing to do with it. To be on the Left all that is required is a complete absence of conscience.

        If they work in the Public Sector and have a conscience they gradually deconstruct their own Leftism, with the expectation they they should a social conscience medal for articulating the views which the grown ups they ranted against pointed out to them at the very beginning.

           14 likes

  4. Andrew says:

    In “Can We Still Trust The BBC?” (the 2013 update of the Robin Aitken book referred to above) he quotes a “senior editor in television news” (“Interviewee 6” or “Source 6):

    “… it was just after the fall of Thatcher, my head of department took me along with him to a meeting with John Birt, who at that time was vice or deputy Director-General. Given a general election was likely, my boss asked what we would do if Labour formed the next government. John Birt replied: “Let’s hope the fuck they do.” I couldn’t believe how candid he was! I mean, he didn’t know who I was, I could have been anybody, but he obviously felt so comfortable and secure within the BBC environment to presume (correctly) that he was in like minded company.”

       85 likes

  5. Geoff says:

    Nine times out of ten, when the BBC are reporting from a school, the majority of pupils are black or from an ethnic minority. One could argue that they are all ‘ inner London schools’ perhaps, but every report is always the same. In today’s BBC lunchtime news there was a story about how, in two years’ time, primary schools will not be able to cope with the numbers of children at school age. Once again there was film and photos of pupils, but not one non-white child was shown. I wonder why ?

       110 likes

  6. Philip says:

    ‘Can we trust the BBC?’
    (more extracts from the book by Robin Aitkin). Reveals a history of hidden agenda that is far deeper than bias. Far more influential than we thought… Note Robin Aitkin has updated this book to include former BBC celebrities i.e (under operation yewtree) and the recent exposure of multi-million pay offs to top BBC executives etc.

    Read on:
    1987 John Birt became Director General. Praised for fundamental changes and cost savings that changed the ‘nature’ of the BBC from news commentator to an influential left wing lobby group employing core Labour sympathisers such as: David Aronovich (journalist Independent, The Times), Poly Tonybee (journalist Guardian) and Greg Dyke (LWT and future BBC DG for BBC).

    OTHER ’high profile’ Labour members with links back to the BBC include: Peter Mendleson (Media guru for Tony Blair with closer links to Greg Dyke (from LWT TV). Greg Dyke later become Director General of the BBC), Will Hutton (Guardian journalist to BBC Journalist), Liz Fogan (BBC and Guardian Journalist), Andrew Rawnsley (BBC to New Labour activist), James McNaughtie (Guardian to BBC staff Radio 4), (1997) Lance Price (BBC to New Labour activist), Martin Sixsmith (BBC to New Labour activist), Tom Kelly (BBC to New Labour activist), Ed Richards (BBC to New Labour activist), Bill Bush (BBC to New Labour activist), Catherine Rimmer (BBC to New Labour activist), John Birt (BBC DG to New Labour activist), Don Briad (BBC to New Labour activist), Sarah Hunter (BBC to New Labour activist), Ben Bradshaw, (BBC to New Labour MP 1997), Chris Bryant (BBC to New Labour MP), Celia Barlow (BBC to New Labour MP), James Purnell (BBC to New Labour Gov. Minster), Ken Macintosh, (BBC to (Scotland) MSP).

    NO COINCIDENCE:
    1990 BBC Joy Johnson became Labour campaigns Media director.
    1997 BBC Joy Johnson was also rehired by the BBC after the election.
    1997 Nine Labour MP’s were previously employed by the BBC (page75)

    LIBERAL MEDIA INFLUENCES:
    2003 BBC Panorama TV programme critically claimed in an ’expose’ of ‘Sex and the Holy City’ (p145). Without declaring that the programme makers were (1) linked to pro-abortionist TVE organisation (2) Programme producer Chris Woods (was one of three founder members of gay activist group ‘Outrage’*) (3) The programme was found to be biased** and also fraudulent ‘claims’ when they referred to a chosen ‘expert’ professor who later complained (to the BBC) that his own comments and conclusion had been ‘edited-out’ by the BBC). The BBC never apologised, nor corrected any of the allegations or responded to complaints about the programme. (see pages 145, 147 and 148).

    * Not to be confused with an identical organisation set up by Labour called Stonewall as a lobby group (and paid for by the taxpayer again under Labour under various guises). Full uncritical support of the BBC.

    WRONG VIEWS:
    2004 Jana Bennett sacked Robert Kilroy Silk (for impartiality) i.e. right wing views expressed in the press on immigration.

    RIGHT VIEWS:
    2004 John Humphries (Radio 4 Today programme openly attacks Christians on contraception preventing HIV in Africa and third world.
    2004 Nigel Wrench (Guardian journalist and BBC presenter for Radio 4 Today) programme went on to describe on-air his ‘gay’ encounter (2000) to support the BBC Radio 4 Today presenter John Humphries assertion that The Pope was ‘a right wing extremist’ *

    The pope was objecting to the a UN policy on condoms for HIV that would promote promiscuity as being ‘safe’ (when it is clearly is not safe) . 

*‘Humanae Vitae’ book written by Jean Paul II (Published 1991). The moral maze chapter 8 section (page 145) high lights how the BBC claims the moral high ground based on its own principles which are often biased and in this case, proven incorrect.

    **BBC Panorama (2003) indictment of bias:
    Long term Ex BBC journalist Robin Aitkins in his book (page 63) states that the UN reported a ‘failure in practice’ and the international Doctors teams who (initially) supported the UN Condoms policy admitted were conclusively wrong). UN facts now proved that the Pope’s stance (Jean Paul II) was perfectly correct and what did actually happen was as not as predicted by the BBC. However the BBC never apologised and continued with their public ‘extremist’ allegations in international news channels both on Radio and TV. This was monitored by an independent public Media news agency which was asked to monitor instances * which characterised the BBC in Chapter 7 (p116) as a damning indictment of bias.

    Note: When UK Charity regulations were changed in 2008 to reinforce Labour policy. Gordon Brown chose Andrew Hind (former chief operating officer of the BBC World Service) to head the commission.

    Ever since Birt was installed in 1987 many of the BBC Director Generals have links to either Labour or the BBC (including the latest candidate Tony Hall (made Director General in 2012) Hall had been previously employed by the BBC in some managerial capacity. The point here is the frequent movement of managerial staff in and out of Labour administrations (since) has not been reflected in Tory membership on balance. This is because the BBC sees (without bias) Tories as ‘the enemy‘.***

    *** This is according to Robin Aitkin a former BBC journalist for 15 years. (this page is attributable to Robin Aitkin’s book ‘CAN WE TRUST THE BBC’ (published in 2007) before the Jimmy Saville pedophile crisis and the recent (2013) BBC salary pay offs were exposed as BBC executive ‘loyalty awards’ for retiring BBC top management costing up to half a million pounds. The BBC was asked to justify the expenditure at a cross party public accounts select committee which decided that the BBC was largely unaccountable for a public body. Current BBC trustee Chris Patten and former BBC Director General Mark Thompson publicly argued about who should take responsibility for the financial ’retirement awards’ (kept secret from public accounts committee until exposed by the press. (Sept 2013).

    When the last BBC charter was last updated in 2006 (under Labour with the another recession) it was awarded 3 billion pounds (per year) to ’expand’ Media operations. (30bn pounds is an extraordinary amount of ‘guaranteed’ money for any organisation to receive ‘tax-free’). The next BBC financial review will be in 2016.

    The BBC itself does not recognise BBC employees as ‘biased’ so any employees who are aware of a ‘corporation’ bias have explicitly asked NOT to be named in this critical book (employees are numbered for reference only). Other such as Jeremy Paxman, John Simpson, Jeremy Clarkson are able to speak their minds whilst many cannot for ‘fear of losing their jobs’. However they are in a minority and few go on to join any public positions on leaving the BBC (as freely as Labour offer positions reserved for ex BBC directors or senior managers). (P171)

    The BBC charter mindset before BIRT:
    Back in the 1930’s the BBC upheld (1) British institutions of Monarchy, (2) Constitution, (3) Empire, (4) Christianity and the League of Nations. According to an American writer of that time (sixty years ago). (p187)

    Since 1987 we have had a BBC doctrine with a very different bias:
    (1) Anti-Racist (2) Pro-Abortion (3) Pro Women and ‘Gay rights’ (4) Pro UN (5) Pro EU (6) Pro Union and Anti Big Business (7) Pro high taxation (8) Pro government spending (9) Anti-private education (10) Anti-private health-care (11) Pro local democracy and local government (11) Pro multi-cultural and ethnic in general (13) Pro foreigner and foreign (left wing) governments (14) Anti American (15) Anti Monarchy (16) Anti prison etc.

    Concerns:
    The BBC is a virtual monopoly (Radio 44% and TV 94% in 2007)* news coverage of current affairs news in the UK and in Radio particularly has an even wider international following in America and African states as the voice of British authority and reliance. Supposably unbiased is in direct contradiction to it’s license with the public. (p15).

    Recent BBC management awards
    A recent cross party select committee on public accountability (Sept 2013) gave a clear indication that BBC trustees cannot recollect how the awards were allocated or made to whom. I read Mark Thompson himself signed of 25 Million pounds in back payments and is unrepentant on that exposure. It’s not unique.

    Something to remember when the License fee charter comes up for renewal in 2016!

       63 likes

  7. Philip says:

    Andrew Hind (a former BBC chief executive), failed to be an elected Labour MP but was successful in corrupting the Charity Commission for Labour policies…

    Andrew Hind worked for 10 years as chief operating officer at the BBC World Service (and he remains a BBC charity trustee), but says the BBC’s ethos was in some ways similar – “being there without fear or favour, doing what you think is right”. He could not resist when the Charity Commission job came up,..‘ Hind was however a previous Labour party MP who had failed to get elected and was made a member of Brown’s ‘inner circle (The Smith Institute), which has charitable status….

    The Smith Institute calls itself an “independent think tank”, which was set up in 1997. However by 2007, an article in The Guardian announced that the Institute “is to be investigated by the Charity Commission for alleged breaches of the rule that bars voluntary organisations from being used for overtly party political purposes”: Source: http://wikispooks.com/wiki/The_Smith_Institute

    Corruption of the Charity Commison (under Gordon Brown):
    (In summery ) we see three likely outcomes if politicians and bureaucrats create and/or fund politically active organisations. Firstly, a concentrated interest group, once endowed with taxpayers’ money, will promote its cause through political means. It’s interest may be ideological rather than financial, but it will seek to impose its policies on the rest of society like any other lobby group’ ) Institute of Economic Affairs. (Sock Puppets – June 2012). IEA Discussion paper No.39: http://www.iea.org.uk.

    Not only but also:
    Leveson Press Intrusion: Andrew Hind was also involved in the recent Leveson Inquiry into Press Intrusion (along with Suzi Leather) another former chair of Charity Commission who was complicit in Charity changes to Schools (in particular);
    Source: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1568137/Quango-queen-takes-on-the-public-schools.html

    Andrew Hind created new ‘double standards’ for charities and made them vulnerable to political interference:

    Example: Adoption agencies are denied discriminating between suitable parents for example. Under section 193 (equality act 2010) which is in addition to Article 14 (European Court of Human Rights). The Labour law’s of 2007/2010 have made it impossible to appeal and refer to public benefit. Memorandum by the Parliamentary charity Commission CB 01) of 2007 results show the impact of Charity Commission regulations which are (still) unquestionable). http://www.parliament.uk/documents/…/memoranda-by-the-charity-commission.pdf

    Now at large:
    Andrew Hind is currently a special advisor to Camerons Big Society initiative! Suzi Leather meanwhile has ‘retired’ last seen here (although not a BBC executive she was leading very colourful lifestyle in the Press, (perhaps a future BBC trustee?):
    http://www.dailymail.co.uk/debate/article-2174004/Pay-sweet-charity-quango-queen.html

       22 likes

  8. Philip says:

    BBC paedophiles (in their own words)…

    BBC’s Michael Souter ‘maintains his complete innocence’.
    The court heard a string of charges against a 20 year reign by a “deviant sexual abuser” and a “predatory paedophile”. (Michael Souter worked as a BBC Radio DJ and presenter). He was found guilty of all charges and jailed for 22 years, (31/11/ 2013) The court found guilt of 26 offences including indecent assault, indecency with a child, serious sexual offences and seven sex offences against young boys.
    http://www.dailymail.co.uk/…/Michael-Souter-Ex-BBC-presenter-jailed-sexually-abusing-SEVEN-boys.html

    BBC’s Chris Denning. ‘the age of consent should be lowered’
    BBC Radio 1 Controller Chris Denning was charged with serious sex offences (against boys under the age of 14 going back to 1974). He was jailed in Slovakia and then re-arrested after release under operation yewtree) he claims that the age of consent is to low). http://www.telegraph.co.uk/…/Radio-1-DJ-jailed-for-paedophilia-claims-offences-were-consensual.html

    BBC’s JIMMY SAVILLE ‘nothing to say’ (deceased).
    Sexual perversion of ‘impressionable’ teenage girls, supposedly under the BBC protection in numerous TV programmes. Hushed up by the BBC who denied that the allegations were true. (Later exposure by a BBC Panorama programme was halted by BBC management). Widely reported (leaked) to the UK Press led to operation Yewtree by Scotland Yard.
    http://www.bbc.co.uk/news/uk-20984284

    Eight Arrests, 589 enquiries:

    BBC’s Dave Smith (former Jimmy Saviles chauffeur – also deceased)
    (employed by the BBC) arrested and charged was a ‘prolific paedophile’.

    BBC’s Stuart Hall OBE (BBC Sports presenter) Jailed
    BBC broadcaster Stuart Hall has vowed to fight sex offence allegations and “regain my reputation” has been recently re-arrested on yet more charges.
    http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/stuart-hall-re-arrested-questioned-over-2482900

    However police arrested 589 others (not all BBC but connected to it) but dropped charges due to lack of hard evidence (against the BBC or individuals within the BBC, many of which are well known BBC presenters). One veteren was aged 80 and dropped due to that fact by Scotland Yard.
    http://ukpaedos-exposed.com/councillorspolitical-party-affiliated/cover-ups/the-truth-about-operation-yewtree-savile/

    The recent (November 2013) BBC campaign to lower the age of consent from 16 to 15 was widely trumpeted by the BBC as the obvious thing to do next. The BBC gave Prof Ashton a weeks free TV and radio air time to state his choice: ‘Lower the age of consent’ Professor John Ashton, (http://www.bbc.co.uk/news/health-24976929) is president of the Faculty of Public Health (not recognised as public health association by the NHS) and sponsored by the Labour party. Which is responsible for endorsing the current 2006 BBC charter.

       25 likes

  9. Philip says:

    The BBC finances ‘in their own words: ‘VALUE-FOR-MONEY’, so says former DG Mark Thompson (who has already admitted that he personally ‘signed off’ 25 million pounds for retiring BBC executives which were already known by the BBC Trust (Chris Patten).

    As the Public Accounts Committee struggled to get to the bottom of the utter mess… To the astonishment of MPs on the powerful PAC, BBC bosses repeatedly claimed the £949,000 paid to Mr Byford in a 2010 deal represented ‘value for money’..

    Committee chairman Margaret Hodge said she was surprised that Mr Thompson decided the contractual sum of £500,000 was not enough for Mr Byford to stay ‘focused’ on his BBC job, and instead agreed a £949,000 severance payment. Mr Thompson and Lord Patten were called to appear with BBC HR director Lucy Adams, Marcus Agius, the former chairman of the BBC Executive Board Remuneration Committee, BBC director Nicholas Kroll, BBC Trustee Anthony Fry and former BBC Trust chairman Sir Michael Lyons.
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2416019/BBC-Trust-chairman-Lord-Patten-Mark-Thompson-quizzed-Parliament-severance-payments.html

    Ms Hodge said she hoped to ‘establish on behalf of both the public and licence-fee payer who knew what and at what time and who is responsible for decisions taken by the BBC. However Patten (or Mark Thompson) refused to take any responsibility and Patten even refused a recall to parliament. (BBC 2006 charter indemnifies BBC from Parliamentary scrutiny). Lucy Adams later admitted (after lying at inquiry that) she knew of the payments and has since resigned from the BBC. http://www.telegraph.co.uk/…/BBC-HR-boss-admits-mistake-in-evidence-to-MPs-on-payoffs.html

    The year before; the BBC defended ‘stars’ paid through ‘personal services’ contracts… In evidence to the sam Public Accounts Committee, the BBC admitted that 148 of its 467 “on screen” presenters were paid through “personal service” firms rather than as ordinary employees. A breakdown submitted to the committee showed that some of the actors, presenters or musicians were paid more than £100,000 a year through personal service companies. Three of the performers received more than £150,000 annually. The news came as the corporation’s annual report disclosed that it pays 16 performers more than £500,000, including three who earn more than £1million a year *.
    ‘BBC bosses came under fire yesterday for paying 25,000 employees “off-the-payroll” in a potential tax avoidance loophole. Around 3,000 BBC employees are paid through private companies, allowing them to reduce their tax liabilities’.
    http://www.express.co.uk/news/uk/350171/BBC-allows-25-000-staff-to-avoid-tax

    *Graham Norton, the chat show host, the sports presenter Gary Lineker and Match of the Day regular Alan Hansen, are each thought to earn a seven-figure annual sum (over a million pounds). Although there was no evidence that they were paid through private service companies. Figures disclosed in the annual report yesterday showed that 16 BBC top performers were paid a total of £9.7?million, (down from 19 million in the previous year). Other presenters are ‘off books’ and are unaccountable to the BBC however the BBC is the only client for tax purposes. The HMRC tax is looking into BBC ‘personal service’ contracts. http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/consumertips/tax/9577017/HMRC-crackdown-on-freelance-tax-dodge-used-by-BBC-and-civil-servants.html

       18 likes

    • Binco says:

      The sad reality is that the majority of the public are indifferent about taking action. They will feel outrage when it is exposed but in true British fashion will trudge on and say ‘that’s life’.

      Inline with the Governments Applied Behavioural Physiology of ‘Nudging’ (Department of ‘Nudge’); distorting peoples’ views for the good of ‘policy’, biased BBC and Common Purpose Graduates networking and pushing the UK towards their political goals (and personal ambitions) we are falling into a controlled society. Just see the young people of today, they are being molded into sheep.

      Check out UK Column,
      http://www.youtube.com/user/ukcolumn/videos
      Alternative Media that knows what is happening. They were reporting about Common Purpose, state supported pedophiles, corrupt government, charities masquerading as ‘change agents’ and tools of the establishment.

         13 likes

      • Binco says:

        ….long before any other media outlets published anything

        One of many alternative news sources which communicates what actually happens in the UK and not the rosey picture the BBC presents

           4 likes

  10. Stewart says:

    Now Angie ” A old man who raped a baby who born” that’s no way to speak about your prophet, is it?

       12 likes

  11. Saffa says:

    The fact that they received well over 1000 complaints about excessive purile coverage of the Mandela idolatry, yet still continued unabated to stroke the image of the alternative marxist pope that they had created.
    Without even a mention of the 150 people mandela was responsible for killing nor the 100’s of TONS of arms he smuggled into SA (which is the actual reason he went to jail).
    And in contrast, just a month earlier, they labelled the 23 Boers (Afrikaners) who were sentenced to excessive prison sentences for accidentally killing ONE person in their attempt to get Independence discussions going, as “White Supremacists”. I guess that makes the Catalans, Basques and Kosovans Nazi’s too???

       25 likes

    • Tzctbias says:

      Oh, I think you missed the whole apartheid thing and the reasoning that a group of people had a right to defend themselves when they are being oppressed in their own country.

      And the Afrikaners to which you are referring to had no problem using palafernalia clearly invoking Nazi iconography.

      Now, if the BBC had been the only one lionizing Mandela you may have a point, but only the derided don’t recognize his cause as just and his behaviour after the end of apartheid as exemplary, he could have easily unleashed a round of proper ethnic cleansing but he didn’t.

      But hey, nice to be you in your parallel universe I suppose.

         3 likes

      • Don says:

        Forced integration and forced racemixing is WORSE than apartheid. Far worse because it is genocide.
        By force i mean overt, covert, and through social and political and emotional blackmail and coersion.
        The biggest irony is that the true supremacists are liberals and marxists, as THEY want a One World State! Afrikaners and nationalists only want to rule themselves in their own country. If only you Supremacist control freaks really were in another universe…

           13 likes

  12. Philip says:

    The BBC (2 Jan 2014) has warned (Culture, Media and Sports Committee) ..’ that its programmes would be damaged if it was forced to seek commercial funding instead of the licence fee’… ‘BBC subscription would have ‘significant drawbacks’… ‘turn the BBC into a commercial operator with an incentive to provide services that maximise revenue and/or profits” http://www.thetimes.co.uk/tto/news/medianews/article3963348.ece

    The BBC however has already partly PRIVATISED itself so this is patently untrue. Consider this list below and ask what are we actually paying for as License fee payers?

    Its a fact that all BBC broadcast functions are now in private hands…

    (1) The BBC transmitters were sold to USA in 1997. (Which sold them back to the UK in 2004, (National Grid plc). In 2005 name changed to National Grid Wireless. It’s now called Merlin Communications. http://en.wikipedia.org/wiki/Arqiva

    (2) Merlin Communications, became VT Merlin Communications on London’s South Bank, is now Media Management Centre. From 8th July 2010 (part of the Babcock International Group), own all the current BBC broadcast transmitters and functions itself. http://en.wikipedia.org/wiki/VT_Communications

    (3) Since 1991 The BBC has also privatised the fee collection via TV Licensing Authority (Logo and Trademark remain BBC) now functions are provided by Capita Business Services Limited. (July 2002) ‘… Our role is to send out TVL reminders, process queries, applications and payments and maintain an accurate licence database. It also involves looking for people using a TV set without a valid licence”. From (Captia web site, 2006). (A total of 140,000 people were convicted of avoiding the licence fee in 2012). http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/law-and-order/9154568/Thousands-in-court-every-week-for-not-having-a-TV-licence.html

    (4) All BBC Magazines are also all privatised, as a publishing division of BBC Worldwide, the commercial subsidiary of the BBC. It is now part of a new venture called Immediate Media Company (1 Nov. 2011). Immediate Media is now the publishing company formed after the private equity take-over of BBC Magazines This includes Magazines (based on BBC programmes from Cookery to Top Gear). The BBC run these lucrative privatised under franchise and supplement meagre BBC income by being in joint private equity.
    http://www.mediaweek.co.uk/…/immediate-media-named-new-home-bbc-magazines?

    (5) The BBC employs INTERSERVE to fully service this fat Quango using public money. (Worth £150m over five-years). This ‘management and delivery of services’ at 150 key facilities including Broadcasting House in London, MediaCityUK in Salford, Pacific Quay in Glasgow. http://www.insidermedia.com/insider/south-east/100851-interserve-bags-150m-bbc-contract

    (6) Two thirds of all BBC programming is now BBC repeats. In addition the BBC makes money by selling the ‘back catalogue’ to freeview channels on a BBC license fee basis. (Just like any commercial private Video or Photo Library). The BBC also ‘buys’ cheap children’s programmes that it can feature but does not own. i.e. Magic Roudabout and Hollywood ‘feature films’ shown on BBC just like any other commercial broadcaster such as ‘Sky’ or ‘BT vision’. No difference there.
    http://www.telegraph.co.uk/…/bbc/…/Almost-two-thirds-of-BBC-programmes-are-repeats.html

    The BBC sees itself as an international ‘News’ organisation that deserves ‘private’ autonomy about disclosing too much public financial or embarrassing information such as ‘pay awards’ and ‘staff allegiances’. The Freedom of Information Act 2000 ensures that all BBC financial ‘facts and figures’ are kept secret “for the purposes of journalism”, (and that still exists until parliament decides to dispose of that license protection dreamt up under Labour in 2006. http://www.theregister.co.uk/2012/11/19/the_virus_that_ate_the_bbc/

    (8) THE BBC relocation to Salford Quay Manchester means that the BBC is renting it’s luxury HQ premises from a private sector developer called PEELS (75%) and the remainder (25%) from Saudi Arabia (which are both UK tax exempt). In addition the fact that the landlord is one Labour entrepreneur and the other Saudi Arabian investor (both being UK tax exiled) sets the future tone of the future BBC as a ‘privately’ funded interest group. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2462151/BBCs-24m-Salford-relocation-difficult-justify-say-MPs.html

    The BBC can strategically now survive without the BBC license fee (as it has already privatised it’s core functions) and has a sizeable London property portfolio to mortgage. The one thing that has not changed is it political bias towards the Liberal Socialist axis and Islamist group fronts where it gains funding and support from the EU for UK ‘social integration’ funds: The BBC’s famous impartiality of its coverage of the European Union after its charity arm received millions of pounds to promote the EU’s political agenda.
    http://www.telegraph.co.uk/news/politics/10423013/BBC-faces-new-bias-row-over-charity-given-millions-by-EU.html

    The UK taxpayer should consider it’s future is better off ‘broken-up’ into accountable pieces and sold for just £1 would save the nation 4.8 Billion pounds annually and save us from George Orwell’s nightmare that the BBC represents in stature and influence.

       34 likes

  13. Philip says:

    The BBC (The Times 2 Jan 2014) has warned (Culture, Media and Sports Committee) ..’ that its programmes would be damaged if it was forced to seek commercial funding instead of the licence fee’… ‘BBC subscription would have ‘significant drawbacks’… ‘turn the BBC into a commercial operator with an incentive to provide services that maximise revenue and/or profits”

    The BBC however has already been PRIVATISED so this is patently untrue, it can work. Consider this list below and ask what are we actually paying for as BBC License fee payers?

    Its a fact that all BBC broadcast functions are now in private hands…

    (1) The BBC transmitters were sold to USA in 1997. (Which sold them back to the UK in 2004, (National Grid plc). In 2005 name changed to National Grid Wireless. It’s now called Merlin Communications. http://en.wikipedia.org/wiki/Arqiva

    (2) Merlin Communications, became VT Merlin Communications on London’s South Bank, is now Media Management Centre. From 8th July 2010 (part of the Babcock International Group), own all the current BBC broadcast transmitters and functions itself. http://en.wikipedia.org/wiki/VT_Communications

    (3) Since 1991 The BBC has also privatised the fee collection via TV Licensing Authority (Logo and Trademark remain BBC) now functions are provided by Capita Business Services Limited. (July 2002) ‘… Our role is to send out TVL reminders, process queries, applications and payments and maintain an accurate licence database. It also involves looking for people using a TV set without a valid licence”. From (Captia web site, 2006). (A total of 140,000 people were convicted of avoiding the licence fee in 2012). http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/law-and-order/9154568/Thousands-in-court-every-week-for-not-having-a-TV-licence.html

    (4) All BBC Magazines are also all privatised, as a publishing division of BBC Worldwide, the commercial subsidiary of the BBC. It is now part of a new venture called Immediate Media Company (1 Nov. 2011). Immediate Media is now the publishing company formed after the private equity take-over of BBC Magazines This includes Magazines (based on BBC programmes from Cookery to Top Gear). The BBC run these lucrative privatised under franchise and supplement meagre BBC income by being in joint private equity.
    http://www.mediaweek.co.uk/…/immediate-media-named-new-home-bbc-magazines?

    (5) The BBC employs INTERSERVE to fully service this fat Quango using public money. (Worth £150m over five-years). This ‘management and delivery of services’ at 150 key facilities including Broadcasting House in London, MediaCityUK in Salford, Pacific Quay in Glasgow. http://www.insidermedia.com/insider/south-east/100851-interserve-bags-150m-bbc-contract

    (6) Two thirds of all BBC programming is now BBC repeats. In addition the BBC makes money by selling the ‘back catalogue’ to freeview channels on a BBC license fee basis. (Just like any commercial private Video or Photo Library). The BBC also ‘buys’ cheap children’s programmes that it can feature but does not own. i.e. Magic Roudabout and Hollywood ‘feature films’ shown on BBC just like any other commercial broadcaster such as ‘Sky’ or ‘BT vision’. No difference there.
    http://www.telegraph.co.uk/…/bbc/…/Almost-two-thirds-of-BBC-programmes-are-repeats.html

    (7) The BBC sees itself as an international ‘News’ organisation that deserves ‘private’ autonomy about disclosing too much public financial or embarrassing information such as ‘pay awards’ and ‘staff allegiances’. The Freedom of Information Act 2000 ensures that all BBC financial ‘facts and figures’ are kept secret “for the purposes of journalism”, (and that still exists until parliament decides to dispose of that license protection dreamt up under Labour in 2006. http://www.theregister.co.uk/2012/11/19/the_virus_that_ate_the_bbc/

    (8) THE BBC relocation to Salford Quay Manchester means that the BBC is renting it’s luxury HQ premises from a private sector developer called PEELS (75%) and the remainder (25%) from Saudi Arabia (which are both UK tax exempt). In addition the fact that the landlord is one Labour entrepreneur and the other Saudi Arabian investor (both being UK tax exiled) sets the future tone of the future BBC as a ‘privately’ funded interest group. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2462151/BBCs-24m-Salford-relocation-difficult-justify-say-MPs.html

    The BBC can strategically now survive without the BBC license fee (as it has already privatised it’s core functions) and has a sizeable London property portfolio to mortgage. The one thing that has not changed is it political bias towards the Liberal Socialist axis and Islamist group fronts where it gains funding and support from the EU for UK ‘social integration’ funds: The BBC’s famous impartiality of its coverage of the European Union after its charity arm received millions of pounds to promote the EU’s political agenda.
    http://www.telegraph.co.uk/news/politics/10423013/BBC-faces-new-bias-row-over-charity-given-millions-by-EU.html

    The UK taxpayer should consider it’s future is better off ‘broken-up’ into accountable pieces and sold for just £1 would save the nation 4.8 Billion pounds annually and save us from George Orwell’s nightmare that the BBC represents in stature and influence.

       8 likes

    • Ben says:

      Philip – that’s brilliant! I’m glad to say I don’t watch BBC and don’t pay the licence fee, but the principle is true – why should they have public funding when they are just a propaganda machine? They are a disgraceful bunch of shameless manipulators who should all be sacked.

         12 likes

  14. AgentSmith says:

    Just come across this site which I find very interesting particularly some of the lunatic views above. I have no political axe to grind but I would say any fair minded person would suggest the biggest bias in the BBC is to present no information at all. I must say the funniest issue so far is cutting off anyone who mentions Global warming or the contributory effects of UK war mongering on domestic terrorism.

       7 likes

  15. Brad Goulson says:

    Please sign this petition to abolish the TV licence. Maybe then we can get on with our lives in peace.

    https://you.38degrees.org.uk/petitions/end-the-bbc-licence-fee

    PS Over 75,000 signatures already!

       1 likes

  16. Brad Goulson says:

    Please sign this petition to abolish the TV licence. Over 102,000 have already signed in a week.
    Pass it on!
    https://you.38degrees.org.uk/petitions/end-the-bbc-licence-fee.

       2 likes

  17. Geoffrey Bishop says:

    Why is the SNP not told that Scotland prefers Socialism but England has found out that socialism ruins countries and doesn’t want it so why is The SNP trying to force it on us!

       3 likes

  18. Left wing bias? Maybe back in the day, but not anymore by a long stretch of the imagination.
    The BBC’s political editor, Nick Robinson, was once chairman of the Young Conservatives. His former senior political producer, Thea Rogers, became George Osborne’s special advisor in 2012. Andrew Neil, the presenter of the BBC’s flagship political programmes Daily Politics and This Week, is chairman of the conservative Spectator magazine. His editor is Robbie Gibb, former chief of staff to the Tory Francis Maude.
    After Andy Coulson was driven from No 10, David Cameron replaced him with the then BBC news controller Craig Oliver. Boris Johnson’s former communications supremo was the former BBC political correspondent Guto Harri; after moving to News International in 2012, he was replaced by the BBC’s Westminster news editor, Will Walden.

       2 likes

  19. David says:

    Insanity and stupidity rule. Of course the B.B.C. is grossly biased. The Glasgow University Media study thirty years ago proved it beyond doubt. Paxman, Robinson, Maher, Dimbleby, Landale, Brillo Pad. Very, very right wing. Obviously some of you have an extreme Overton window, and many of you are simpletons who believe the Daily Mail.
    When you look for bias you can find it anywhere. I was watching ‘In the Night Garden’ with my granddaughter. The Pontypines were all (ten of them) sleeping in one bedroom. Clearly the nutters would interpret this as an attack on the bedroom tax and evidence of bias. Meanwhile the country lurches towards civil chaos. Hitler convinced Germans that mercantile Jews were communists. Ridiculous isn’t it?
    The B.B.C. has always been right wing, and always will be.

       5 likes

  20. desperatedan says:

    hmmmm lots of people here complaining of right wing bias, but what they seem to be complaining about would seem to be a centre gound bias, when did you actually last see a right winger on the tele never mind not being berated and interrupted,

       3 likes

  21. chrisH says:

    Be interested in how all this Stateside sideshow about “banning the Confederate flag” develops.
    Typical liberal displacement activity,a mere symbol like plain cigarette packets…but allows the thick sadsacks a bit of a chance to signal how virtuous they all are.
    I myself have got my old Lynard Skynard LPs out and will tell all who care to know about their pride in being white southereners.
    Hope they start to move against the public showing of the rainbow flag-as much a provocation to we white christian conservatives as the confederate flag is to the liberals.
    Should be fun.

       1 likes

  22. gilgillespie says:

    Professionalism has replaced expertise as the most valued characteristic at the BBC . What this means is that the organisation is full of ill-informed cretins who are very good at the organisational side of their job.

       0 likes

Leave a Reply